(Ne)savesno pregovaranje ili predugovorna odgovornost - CULPA IN CONTRAHENDO
Zaključenju
svakog ugovora, bilo u privredi, bilo među fizičkim licima, prethode pregovori.
Ako znamo da ugovor nastaje saglasnošću volja o bitnim elementima ugovora,
utoliko možemo da zaključimo da pregovori predstavljaju postupak usaglašavanja
volja u cilju njihove konačne saglasnosti, a koja će međusobno obavezati
ugovorne strane na ispunjenje prethodno usaglašenih volja.
Međutim,
neretko se dogodi da do saglasnosti volja ne dođe. Mogućnost da se sa nekim
ugovor zaključi ili ne zaključi predstavlja derivat temeljnih vrednosti i
sloboda ugrađenih u Ustav, a propisanih Zakonom o obligacionim odnosima kroz
načelo autonomije volje.
Pregovori
koji prethode zaključenju ugovora ne obavezuju i svaka Ih strana može prekinuti
kada hoće, propisuje Zakon o obligacionim odnosima.
Ipak, u
zavisnosti od materije odnosa povodom kojih se vode pregovori, konzumiranje
autonomije volje nakon određenog momenta ili nakon nastupanja određenih
činjenica tokom pregovora, može sa sobom doneti i prouzrokovanje štete strani
sa kojom ugovor nije zaključen, a što za posledicu može imati obavezu strane
koja je odustala da tu štetu i nadoknadi.
Jedan od
osnovnih problema u pokušaju određenja pravne prirode odgovornosti zbog Culpa
in contrahendo jeste samo polazište, odnosno određenje njenog pojma.
Uočio sam
najmanje tri različita shvatanja pojma i obima, tj. područja primene predugovorne
odgo- vornosti. Ova svhvatanja se mogu kvalifikovati pre svega po obimu,
odnosno po širini područja primene predugovorne odgovornosti.
CULPA IN CONTRAHENDO KAO ODGOVORNOST ZBOG PREKIDA PREGOVORA
Prvo i
najuže shvatanje, zastupljeno pre svega u našoj literaturi, posma- tra
predugovornu odgovornost isključivo kao odgovornost zbog prekida pre- govora
ili vođenje pregovora bez stvarne namere da se ugovor zaključi. Po ovom
shvatanju predugovorna odgovornost nastaje samo u slučaju ponašanja suprotno
ovim dvema obavezama (obavezi da se u pregovore uđe sa namerom da se ugovor
zaključi i obavezi da se u toku pregovora u koje se ušlo sa namerom da se
ugovor zaključi od njih neopravdano odustane). Ovo shva- tanje je uzrokovano
odredbom člana 30. Zakona o obligacionim odnosima,7 koji svojim naslovom
upućuje na zaključak da su njime i samo njime reguli- sani prava, obaveze i
odgovornosti iz pregovora. Ovakvo shvatanje predugo- vorne odgovornosti
predstavlja suviše usko shvatanje i svodi predugovornu odgovornost isključivo
na jedan njen oblik, na odgovornost zbog prekidanja pregovora o ugovoru.
„Ostale slučajeve ove odgovornosti naši pravnici gube iz vida, iako njih Zakon
o obligacionim odnosima reguliše na desetak različitih mesta“.8 Ovo shvatanje, iako
u osnovi preusko, ipak nije beznačajno jer nam osvetljava jedno polje primene
predugovorne odgovornosti kao definitivno nesporno. Nisam imao prilike da nađem
rad u kome se tvrdi suprotno, odnosno da u slučaju da jedna strana u pregovore
ulazi bez ozbiljne namere da za- ključi ugovor ili od te namere neosnovano
odustane u toku pregovora, nema mesta predugovornoj odgovornosti.
CULPA IN CONTRAHENDO KAO ODGOVORNOST ZA PREGOVORE
Drugo
shvatanje, najviše zastupljeno u pravnoj nauci, kako našoj tako i stranoj, pod
predugovornom odgovornošću podrazumeva pre svega odgovor- nost zbog kršenja
obaveza koje proizlaze iz pregovora, a koje se ne svode samo na to da se
pregovorima mora pristupiti sa namerom da se ugovor zaključi i da se od takve
namere ne može neosnovano odustati. Tako prof. dr Trnavci kaže, „ako u takvoj
situaciji jedna od njih prekine pregovore bez osnovanog razloga, može se
postaviti pitanje njene odgovornosti za naknadu štete koja se u pravnoj teoriji
i sudskoj praksi naziva predugovornom odgovornošću...“.U prethodnoj rečenici
vidimo u stvari stanovište prethodno izloženog shvatanja ali, za razliku od tih
shvatanja, Trnavci se tu ne zaustavlja, nego nastavlja „... predugovorna
odgovornost može se zbiti ne samo u toku i nakon pregovo- ra, koji nisu doveli
do zaključenja ugovora, već i kod pregovora iz kojih je nastao nepunovažan
ugovor“, „lice koje je skrivilo ništavost ili pobojnost (rušljivost) ugovora na
bilo koji način... duguje naknadu štete...“I drugi autori, koji predugovornu odgovornost
shvataju na ovaj način, proširuju, ma- nje ili više, listu obaveza koje se
moraju poštovati prilikom vođenja pregovora.Ono što je zajedničko za sve
pobornike ovakvog shvatanja predugovorne odgovornosti jeste to da se te obaveze
(obaveze koje proizlaze iz pregovora) uglavnom zasnivaju na opštem načelu
poštenja i savesnosti, pa iz njega izvode listu konkretnih obaveza koje
pregovarači prilikom pregovora moraju da po- štuju. S obzirom na to da se
konkretne obaveze učesnika pregovora izvode iz opšteg načela savesnosti i
poštenja, učesnici pregovora treba u svakom konkretnom slučaju da spoznaju
sadržinu svoje obaveze. Ovako definisane, te obaveze izgledaju dosta
neodređeno. Međutim, ipak su se određene obaveze učesnika pregovora u praksi i nauci
iskristalisale kao opštepriznate. Pored već pomenutih obaveza da se pregovori
vode ozbiljno i sa namerom da se ugovor zaključi, tu spadaju još i sledeće
obaveze: da se partner u pregovorima obaveštava o svim bitnim okolnostima za
zaključenje budućeg ugovora, obaveza lojalnosti i diskrecije i obaveza
uzdržavanja od postupaka kojima se drugoj strani može prouzrokovati šteta.
Ovako
definisan pojam Culpae in contrahendo tumači se dosta široko i obuhvata niz
situacija u kojima se jedan od partnera u pregovorima nije po- našao onako kako
je trebalo da se ponaša, odnosno nije se ponašao u skladu sa načelom poštenja i
savesnosti i dobrim poslovnim običajima. Primera radi, ukazaću na situacije
koje reguliše naš Zakon o obligacionim odnosima, a koje se mogu podvesti pod
slučajeve odgovornosti zbog Culpa in contrahendo.
Tu spadaju
sledeće odredbe Zakona o obligacionim odnosima:
– prekidanje pregovora;
– odredba o neprihvatanju ponude od
lica koje je pozvano da ponudu uputi;
– odredba o nevažnosti ugovora zbog
prekoračenja pravne sposobnosti od strane pravnog lica;
– odredba o nevažnosti ugovora zbog
izostale saglasnosti organa prav- nog lica;
– poništenje ugovora sklopljenog pod
uticajem bitne zablude;
– poništenje ugovora sklopljenog pod
uticajem prevare;
– zaključenje ugovora od strane
neovlašćenog lica;
– prekoračenje granica ovlašćenja od
strane zastupnika;
– odgovornost lica koje je krivo zbog
ništavosti ugovora;
– odgovornost ograničeno poslovno
sposobnog lica;
– odgovornost lica na čijoj je strani
uzrok rušljivosti;
– odgovornost prodavca tuđe stvari.
Svi ovi
slučajevi podrazumevaju odgovornost zbog ponašanja u toku pregovora koje je
suprotno načelu poštenja i savesnosti. Ovo shvatanje svoje uporište takođe
nalazi u jednoj odredbi Zakona o obligacionim odnosima, i to u članu 12. koji
kaže: „U zasnivanju obligacionih odnosa (podvukao autor) i ostvarivanju prava i
obaveza iz tih odnosa strane su dužne da se pridržava- ju načela savesnosti i
poštenja.“ Ono što je značajno primetiti u ovom članu este da su strane u
zasnivanju obligacionih odnosa.... dužne da se ponašaju u skladu sa načelom
savesnosti i poštenja. Pod ovim u zasnivanju obligacionih odnosa, podrazumevaju
se pre svega pregovori.
CULPA IN CONTRAHENDO KAO ODGOVORNOST IZ PREDUGOVORNOG ODNOSA
Najšire
shvatanje pojma predugovorne odgovornosti proširuje područje primene Culpa in
contrahendo i na situacije koje se nalaze van pregovora. Ovo shvatanje
zastupljeno je u nemačkoj pravnoj nauci i prvobitno je bilo zasnovano na
dugogodišnjoj praksi tamošnjih sudova, a kasnije i na odredbama Građanskog
zakonika. Po ovom gledištu nesporno je da predugovorna odgovornost nastaje
najčešće putem pregovora i da se stoga najčešće poistovećuje sa odnosom
pregovaranja, ali tako ne biva uvek. Naime, nemački zakonodavac u propisivanju
obaveze postupanja u skladu sa načelom poštenja i savesnosti ide još dalje i u
paragrafu 311. Građanskog zakonika propisuje da „Obligacioni odnos sa obavezama
shodno paragrafu 241. stav 2.33 nastaje i prihvatanjem pregovora o ugovoru...“,
ali i „krčenjem puta ugovoru, kod kojeg jedna strana, imajući u vidu eventualni
odnos na osnovu pravnog posla, do- pušta drugoj strani mogućnost uticaja na
njena prava, pravna dobra i interese ili joj to poverava, ili putem sličnih
poslovnih kontakata.“ Dakle, obaveza ponašanja saglasno načelu poštenja i savesnosti
(osim prilikom izvršenja prava i obaveza iz ugovora i prilikom pregovaranja)
postoji i u situacijama „krčenja puta ugovoru“ i „sličnih poslovnih kontakata“,
odnosno i u onim situacijama kada pregovora o ugovoru nije ni bilo, ali su
preduzete određene aktivnosti u cilju zaključenja ugovora. Obligacioni odnos
nastaje ne samo zaključenjem ugovora nego i stupanjem u pregovore, ali i u
drugim slučajevima krčenja puta ugovoru ili sličnih poslovnih kontakata. Pod
ovim se podrazumevaju situacije u kojima prilikom zaključenja ugovora nisu
vođeni pravi pregovori (što je u savremenim uslovima poslovanja izuzetno česta
pojava) ali do odgovornosti ipak dolazi zbog kršenja obaveze savesnog
postupanja iz vremena koje pret- hodi zaključenju ugovora. Tu se prevashodno
misli na situacije u kojima se „težilo sklapanju ugovora određene vrste i da se
u toj težnji preduzelo nešto čime se drugima stavlja do znanja da se zaključenje
ugovora priželjkuje“. Na ovaj način je polje primene Culpa in contrahendo
prošireno i na situacije van samih pregovora. U tom smislu se po ovom shvatanju
pojmovi predugo- vornog odnosa i pregovora ne mogu izjednačiti, jer je pojam
predugovornog odnosa širi od pojma pregovora – pored pregovora o zaključenju
ugovora obuhvata i situacije krčenja puta ugovoru i slične poslovne kontakte.
Iz
izloženih shvatanja jasno se uočavaju tri polja primene ovog instituta. Ako
zanemarimo odnos prva dva ovde izložena shvatanja, s obzirom na to da nema
opravdanog razloga da se predugovorna odgovornost svede samo na odgovornost
vođenja pregovora bez namere da se ugovor zaključi i slučaj neopravdanog
odustanka od pregovora, pitanje područja primene Culpa in contrahendo se svodi
na pitanje da li ona obuhvata samo odgovornost zbog kršenja obaveza iz
pregovora ili i odgovornost zbog postupanja suprotno na- čelu poštenja i
savesnosti u vremenskom periodu koji prethodi zaključenju ugovora a pregovori
nisu vođeni? Ili drugačije postavljeno pitanje: da li se predugovorni odnos (iz
kojeg nastaje predugovorna odgovornost) svodi samo na pregovore o zaključenju
ugovora ili obuhvata još nešto?
Da bismo
dali odgovor na pitanje o pojmu i području primene odgo- vornosti zbog Culpa in
contrahendo (predugovorne odgovornosti), moramo prvo da razlučimo šta je
predugovorni odnos.
UMESTO ZAKLJUČKA
Temeljno
načelo odredaba o predugovornoj odgovornosti predstavlja načelo savesnosti i
poštenja, kao i dužnost postupanja sa pažnjom dobrog domaćina, odnosno
privrednika. Radnja štetnika mora biti suprotna ovim kao i drugim prinudnim
odredbama kako bi se ispunio uslov protivrpavnosti.
Pretpostavke
predugovorne odgovornosti
1.
Postojanje štete koja je
nastala u uzročno posledičnoj vezi sa radnjom štetnika;
2.
Krivica štetnika, koja
postoji kada je šteta nastala namernom radnjom ili iz nepažnje;
3.
Protivpravnost radnje;
Kao i sve
druge štete, tako i predugovorna šteta može najpre da se podeli na materijalnu
I nematerijalnu.
Materijalna
šteta prouzrokovana pregovorima može biti stvarna šteta, a može predstavljati i
izmaklu dobit.
Visina
stvarne štete, shodno njenom nazivu, određuje se prema stvarnim iznosima u
pogledu najrazličitijih troškova koji su preuzeti tokom pregovora vođenih na
gore opisan način. Troškovi moraju biti opravdani, odnosno takvi da bez
preduzimanja radnji za koje su troškovi plaćeni ne bi bilo moguće na
svrsishodan način voditi pregovore. To bi, primera radi, bili troškovi
angažovanja punomoćnika, savetnika, troškovi pribavljanja dokumentacije,
plaćanje taksi, putni troškovi, kao i
svi drugi troškovi koji su morali biti preuzeti radi vođenja pregovora u punom
obimu.
Visina
izmake dobiti varira od konkretnih činjeničnih situacija. Na ovom mestu,
najpre, treba otkloniti svaku dalju nedoumicu u pogledu izmakle dobiti kao
vrsti štete nastale tokom pregovora. Ne radi se, dakle, o izmakloj dobiti, u
smislu koristi koja je bila predviđena ugovorom na čije se zaključenje
pretendovalo, pa je ta korist izostala time što ugovor nije zaključen, već se
isključivo radi o izmakloj dobiti, mimo ugovora na čije se zaključenje pretendovalo,
kao propuštenoj prilici da se određeni ugovor i koristi iz njega ostvare iz
drugih pregovora koji su vođeni ili na drugačiji način.
Nematerijalna
šteta prouzrokovana pregovorima
Atipična je
situacija u kojoj bi se kao posledica vođenja pregovora bez namere da se
zaključi ugovor ili neopravdanog odustanka od pregovora i zaključenja ugovora
javila nematerijalna šteta sa zahtevom za njenu naknadu. Ipak, poštujući širine
života nije nemoguće i da ovakva vrsta štete nastane tokom pregovora.
Postupak
naknade štete nastale tokom pregovora, odvija se pred sudovima opšte
nadležnosti, odnosno privrednim sudovima prema opštim pravilima za naknadu
materijalne odnosno nematerijalne štete.
Vođenje
pregovora po svim svojim karakteristikama jeste mukotrpan, a neretko i stresan
postupak. Ipak, upoznavanje sa pravima i dužnostima strana u pregovorima
smanjiće mogućnosti za neželjene ishode pregovora koji će osim nezaključivanja
ugovora, za rezultat imati i parnični postupak.
Advokat Zoran J. Minić
lawofficeminic@gmail.com
Коментари
Постави коментар